Élet; Szín; Vonal

Élet; Szín; Vonal

Analóg workshop (werk)

2016. április 24. - robert.szalkai

Egyik nap felajánlották számomra, vegyek részt egy hűvös, novemberi napon tartott egész napos workshopon, ahol az általunk ellőtt kisfilmet fogjuk mi magunk előhívni, és majd egy következő alkalommal abból nagyítani.
img_9663.jpg

Bár már régóta készítettem fotókat analóg médiumra, magam sosem hívtam elő azt. Ennek egyik oka, hogy amíg papírképet nagyít az ember, ha nem elégedett a végeredménnyel, akkor sincs semmi gond. A referencia anyag megmaradt sértetlenül, lehet újra próbálkozni, levonva a tanulságot az előző képből. Viszont a negatívnál nincs valódi lehetőség újra próbálkozni, így tapasztalat hiányában nem kockáztattam meg ezt. Eme egész napos program alkalmával egy tapasztalt és kiváló szakértő, Fehér Kálmán volt a segítségünkre abban, hogy a lehető legjobb végeredményt kapjuk a hozott anyagból.

Annyi előzetes információt kaptunk, az általunk előhívásra szánt film fekete-fehér legyen és 100-as érzékenységű, így mindenki azonos időkkel és koncentrátumokkal dolgozott. November lévén, már elég korán sötétedett munka után ellőtt kültéri fotókhoz. Sajnos nem értesültem időben erről az eseményről, kénytelen voltam munka után elkattintgatni a 36 kockát, nem volt alkalmam egy hétvégét rászánni már. Hirtelen jött ötlettől vezérelve meghirdettem szűk körben cégen belül ezt az eseményt. Így tettem szert egy bátor jelentkezőre, aki hajlandó volt munka után kamerám elé állni. Mire eljutottunk a fotózásig, végül három ember mosolygott felváltva a kamerába :)

Canon A-1 vázam terveztem használni egy villanj-körte szettel, de mivel nincs fénymérőm, elvittem a digitális vázam is a helyszínre. Azon reprodukáltam a kívánt beállításokat, majd azokat alkalmaztam a filmes vázon. Mikor minden ötletet amit akartunk már megvalósítottunk, a megmaradt pár kockát ellőttük egy improvizált jegyes fotózás keretein belül másnap.

A szombati nap délelőttjén korán összegyűlt az izgatott tömeg. Kálmán alapos előadást tartott a látens képtől kezdve egészen az utolsó fázisokig. Közben végigvettük és begyakoroltuk a gyakorlati lépéseket, elkerülendő az élesben hibázást. Ezen a ponton hála Murphy törvényeinek, majdnem sikerült elrontanom a film befűzését a tankba. Megszorult a film ugyanis, amire a gyakorlás közben nem volt példa. Én meg ugyebár megígértem a portréalanyoknak, milyen remek képeket fognak viszontlátni majd :)
Szerencsére mikor szétszedtem a tankot és újrakezdtem a folyamatot, nem akadt meg a film többet. Egyetlen apró probléma merült még fel csak a legvégén, mégpedig nem teljesen száradt meg a lehúzott film mielőtt elraktam volna. Ez csak egy apró kellemetlenség persze, korrigáltam miután itthon felfedeztem.

A képeken nincs a klasszikus értelemben vett retusálás.

img_9667.jpg

img_9641.jpg

analog-workshop-01.pngNem lett túlkomplikálva a világítás a fenti képek esetében. Egyetlen villanj-körte lett felhasználva a szettben megtalálható 60 cm átmérőjű áteresztő ernyőn keresztül.A filmes géppel való reprodukálhatóság jegyében ISO 100 és 1/60 volt használva.
Szűkös volt a hely, körülöttünk körül-körül bútorok voltak. Egy minimális felületű üres, világos fal állt rendelkezésünkre, azt használtuk fel. Ennek megfelelően elég közel volt az ernyő a portréalanyokhoz és mivel nem állítható közvetlenül a villanj-körte ereje, emiatt f/10, f/13 és f/7.1 rekeszértéket használtam (ebben a sorrendben). Másik oldalról elhanyagolható mértékben szolgáltatott derítést az ablak előtt elhúzott függöny.

 

img_9656.jpg

analog-workshop-02.pngPár kép elkészült low-key verzióban is. Ehhez szintén egyetlen egyetlen egy vaku lett használva, az ábrán látható módon. A villanj-körte szetthez nincs gyárilag semmilyen szűkítő jellegű fényterelő és nem rendelkezik Bowens bajonettel, házilag kellett barkácsolni hozzá egy célnak megfelelő eszközt. A4-es papírlapokkal eszközöltem rá fényformálót, hasonló hatást elérve ezzel. A kilépő fény útja így fókuszálva lett a portréalany arcára e módon.

A fal közelségéből adódóan nem lehetett egy bizonyos ponton túl csökkenteni a fényt a háttéren, de a digitális gép kisebb fényérték átfogásából adódóan ez kevésbé feltűnő. Filmen viszont annál jobban látszik.

Sajnos gyatra minőségű szkennerrel lett digitalizálva a negatív, emiatt kritikán aluli a digitalizált anyag minősége. Elnézést :)

A bejegyzés trackback címe:

https://eletszinvonal.blog.hu/api/trackback/id/tr678845096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása